Migratiepad: de overgang van UZI naar Dezi
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het CIBG ontwikkelen met het zorgveld een nieuw stelsel voor identificatie en authenticatie voor zorgmedewerkers: Dezi. Het Dezi-register wordt onderdeel van het nieuwe inlogstelsel in de zorg dat op termijn het UZI-register én de uitgegeven UZI-middelen vervangt.
Wat wordt de nieuwe situatie?
In de nieuwe situatie moeten zorgaanbieders en zorgmedewerkers zich in het Dezi-register registreren. Met de registratie in het Dezi-register wordt de zorgidentiteit van een zorgaanbieder dan wel zorgmedewerker gecreëerd.
De zorgaanbieder kan vervolgens de zorgmedewerker, die werkzaam is bij de organisatie, koppelen aan de registratie van de zorgaanbieder. Daarna bestaat de registratie van de zorgmedewerker uit een Dezi-nummer, eventuele opleidingstitel/rolcode en de organisatie waarvoor de zorgmedewerker werkt.
Hiermee wordt uiteindelijk het zorgprofiel gecreëerd, waarmee de zorgmedewerker kan inloggen in diverse zorginformatiesystemen.
Registreren in het Dezi-register?

Toelichting
- De huidige UZI-populatie zal worden gemigreerd van het UZI- naar het Dezi-register, de abonnee zorgverlener wordt gemigreerd als zorgmedewerker en niet als zorgaanbieder.
- Abonnee zorgverleners die zich als zorgaanbieder willen registreren, dienen zich opnieuw te registreren in Dezi. U heeft hiervoor een inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig.
Als abonne zorgverlener bent u geregistreerd met voornaam en achternaam. Op uw UZI-pas staat bij de abonneenaam vermeld dat u abonnee zorgverlener bent.
-
Zorgverzekeraars krijgen een ander abonneenummer.
- Bij livegang van het Dezi-register is het niet langer mogelijk om de AGB-code optioneel op te nemen onder de zorgidentiteit.
- In de nieuwe situatie dient de zorgaanbieder de bij de organisatie horende zorgmedewerkers in het register te koppelen (vastleggen van de werkrelatie). Ook als u momenteel geen gebruik maakt van UZI-middelen.
Wat moet u regelen om deel te nemen aan Dezi?
Er zijn twee randvoorwaarden om uw medewerkers te kunnen laten inloggen met Dezi namelijk
- het beschikken over een zorgprofiel én
- het aansluiten van het systeem waarop moet worden ingelogd op Dezi.
Dezi biedt de mogelijkheid om in te loggen met verschillende erkende middelen. Dit geeft zorgmedewerkers de vrijheid om te kiezen. Zo kan een inlogmiddel gekozen worden dat goed aansluit bij een werkproces of persoonlijke voorkeur. Voor sommigen kan dit een pas zijn, terwijl anderen liever een inlogmiddel op hun mobiele telefoon gebruiken, een token in hun computer steken of gebruikmaken van DigiD.
Alvorens aan te sluiten op Dezi dient u te inventariseren of er voldoende beschikbare inlogmiddelen binnen Dezi zijn waarmee de beoogde zorgmedewerker kan inloggen met een passend inlogmiddel.
Als u Dezi gaat aansluiten op het relevante systeem, dient u verder rekening te houden met integratie in uw IT-landschap, de adoptie bij medewerkers en de registratie van de relevante medewerkers.
Wanneer uw medewerkers zich hebben geregistreerd, dient u deze registraties ofwel identiteiten te koppelen aan uw organisatie zodat het profiel van de medewerker bestaat uit een Dezi-nummer, eventuele rolcode én de organisatie of organisaties waarvoor de persoon werkt.
Onderstaand proces geeft weer welke stappen er komen kijken bij het aansluiten op Dezi:

Gevolgen voor UZI-middelen
- De UZI-pas op naam en zorgverlenerspas zullen beschikbaar blijven en op termijn worden uitgefaseerd. Alle UZI-passen die zijn uitgegeven onder uw registratie in het UZI-register kunt u blijven gebruiken totdat deze verlopen. Daarnaast is er een overgangsperiode waarin het Dezi-register live is, maar u desgewenst ook nog nieuwe UZI-middelen kunt aanvragen.
- De medewerker niet op naam pas (MNON) zal wanneer het Dezi-register live gaat, niet meer door het CIBG worden aangeboden. Reeds uitgegeven MNON-passen zullen blijven werken tot de geldig tot datum die op de pas vermeld staat.
- UZI-servercertificaten worden te zijner tijd uitgefaseerd en niet meer door het CIBG uitgegeven. Bestaande koppelingen met vertrouwende partijen (zoals SBV-Z) dienen op deze situatie te worden aangepast.
- Digitaal ondertekenen zal na uitfasering UZI-middelen niet meer door het CIBG worden aangeboden.
- Het CIBG zal de aansluiting van de CIBG systemen SBV-Z en LIR op Dezi verzorgen.