Om passende zorg en jeugdhulp te kunnen leveren, moeten medewerkers op het juiste moment kunnen beschikken over de juiste informatie op de juiste plek. Door meer gegevens elektronisch uit te wisselen worden administratieve lasten verminderd en worden fouten voorkomen. Met het wetsvoorstel DIAZ wordt een belangrijke randvoorwaarde ingevuld om gegevens elektronisch te kunnen raadplegen en uitwisselen: veilige en betrouwbare digitale toegang van zorgmedewerkers tot zorgdata, oftewel identificatie en authenticatie. In de nieuwe situatie zijn zorgaanbieders en zorgmedewerkers verplicht zich in het Dezi-register te registreren. Het wetsvoorstel DIAZ geldt voor alle zorginformatiesystemen en elektronische uitwisselingssystemen en daarmee ook voor bijvoorbeeld het EPD. De Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg, waarop het wetsvoorstel DIAZ wijzigingen doet, definieert hierbij:
Zorginformatiesysteem: elektronisch systeem van een zorgaanbieder voor het verwerken van persoonsgegevens in een dossier, niet zijnde een elektronisch uitwisselingssysteem;
Elektronisch uitwisselingssysteem: een systeem waarmee zorgaanbieders op elektronische wijze, dossiers, gedeelten van dossiers of gegevens uit dossiers voor andere zorgaanbieders raadpleegbaar kunnen maken, waaronder niet begrepen een systeem binnen een zorgaanbieder, voor het bijhouden van een elektronisch dossier.